Michal Karmazín vede skupinu distributorů projektu Ramissio. Nedávno nesměl chybět ani na Eventu Rise and Shine v brněnské Laser show hall. Při této příležitosti si našel čas na rozhovor. „Na akcích tohoto typu mám obzvláště rád pozitivní atmosféru a oslavu úspěchů všech našich pracovitých distributorů. Jsem velmi hrdý na to, když vidím, jak rostou,“ uvedl. Proč se rozhodl podnikat právě v multi-level marketingu?
Čím vás Event Rise and Shine nejvíce zaujal?
Rozhodně svou velkolepostí. A to nejen vzhledem k tomu, že akce byla teprve čtvrtým celorepublikovým setkáním distributorů Ramissio. Ale i proto, jak mladý je tento projekt. Za poslední rok se k nám v RAMISSIU přidalo víc jak 4.000 distributorů, což stále vnímám jako velmi úspěšný začátek. Přepokládám, že za další rok to bude minimálně dvojnásobek a za 2 roky přibude určitě více jak 20.000 nových lidí.
Jak je možné, že jste si tím tak jistý? Vždyť dnes je na trhu nespočetné množství výrobků. Není problém něco vyrobit, ale spíše prodat. Prozradíte, jaké je vaše obchodní know-how?
Možná, že se mnou nebudou všichni kolegové z MLM branže souhlasit a je dost možné, že někdo můj názor prohlásí za kacířský, ale moje rada je: Chcete uspět? Tak, hlavně neprodávejte! Myslím si, že lidé jsou v dnešní době z prodeje již unavení, a proto často na jakoukoliv nabídku už předem vyřknou slovo NE. Víte, řada společností dnes distributory školí na suchý a tvrdý prodej. Nemám nic proti přímému prodeji, když se dělá eticky, ale naše myšlenka je ještě trošku jiná. Já osobně se snažím distributory nabádat ke tvorbě spotřebitelské sítě s kvalitními produkty, které zákazníkům prokazatelně pomáhají, a mají tudíž přirozené opakované nákupy, a s tím spojenou zajímavou možnost přivýdělku.
Můžete být konkrétnější?
Jde o to, že pokud máte kvalitní produkty, které fungují a jsou cenově dostupné pro většinu lidí, férový kompenzační plán, který dobře platí na všech úrovních, pak se vám z dlouhodobějšího hlediska vždy více vyplatí budování kvalitní, loajální spotřebitelské sítě, než profit z přímého prodeje. A pozor, nejde jen o profit finanční. Pokud budujete své příjmy ze sítě a ne pouze z přímého prodeje, používáte tzv. pákový efekt. Tou pákou je čas a ten hraje pro vás. Čím více profitujete pasivně ze sítě, tím více času máte na rozvoj lidského potenciálu, ať rozvoj svého vlastního osobnostního růstu či rozvoj vaší skupiny. Pamatujte na to, že při přímém prodeji vás limituje každý den, který má jen 24 hodin. Se skupinou tento a další limity padají. Takže ještě jednou, radím následující: Neprodávejte a místo toho užívejte a zkoušejte všechny naše produkty, jak jen můžete, ať máte pozitivní zkušenosti, se kterými se můžete podělit se svým okolím. Vyprávění vašeho příběhu vždy dřív či později někoho zaujme a bude se chtít dozvědět více. Tuto metodu pak naučte své spolupracovníky a tvořte tak eticky velkou spotřebitelkou loajální skupinu kvalitních produktů, bez jakékoliv formy nátlaku na potřebu prodat.
To znamená, že zákazníky o ničem nepřesvědčujete, ale vyprávíte jim svůj příběh o tom, jaký na vás mají produkty Ramissio efekt?
Přesně tak. Jsem každodenní 100% uživatel všech produktů Ramissio a díky tomu mám vlastní, pozitivní zkušenosti, o které se rád podělím při jakékoliv příležitosti. Jak už jsem řekl, pokud v tom vytrváte, dřív či později k Vám přijdou lidé, které Váš příběh zaujme, povzbudí a inspiruje k tomu, aby od vás žádali víc informací. A to je moment, kdy máte téměř vyhráno, protože pak už stačí potenciálního zákazníka pouze pozvat na některou z našich prezentací v mnoha městech, kde již působí zkušení vedoucí. Ti pak fundovaně předají více informací o produktu, nebo i obchodní příležitosti.
Jak své spolupracovníky motivujete k práci, i když se jim právě nedaří?
Pokud potřebujete někoho povzbudit, je bezpodmínečně nutné znát jeho cíle. Co přesně jej motivuje k překonávání překážek, které u každého, dřív či později přijdou. Co přesně jej motivuje k výstupu z jeho komfortní zóny. Je důležité si uvědomit, že každého motivuje něco jiného! Každý nejde pouze za profitem finančním, nebo za zdravými produkty. Někdo bude bojovat třeba pro uznání, nebo proto, aby mohl trávit více času se svou rodinou. Nikdy se nesmíme zapomenout zeptat každého, co jej k nám přivádí, a čeho by v životě chtěl více. Až víme, co nováčka motivuje, pak mu jako sponzoři musíme pomoct splnit jeho přání všemi možnými etickými prostředky. A to co nejrychleji, a jak nejlépe umíme, protože jako sponzoři máme velkou odpovědnost za lidi, které jsme si zaregistrovali.
Proč jste se rozhodl podnikat právě v multi-level marketingu? Byla za tím vaše touha po penězích? Úspěchu? Nezávislosti? Nebo něčem jiném?
Začal bych asi tím, že to bylo určitě také proto, jelikož jsem si uvědomil, že jako podnikatel na vlastní pěst, mohu docela ublížit nejen sám sobě, ale i okolí – byť rozhodně ne úmyslně. Rozhodnutí jít do MLM naplno přišlo ve chvíli, kdy jsem zjistil, že v roli sponzora mohu být užitečnější pro lidi, než v roli majitele nějaké své vlastní společnosti. Model a myšlenka MLM na mě udělala dojem nejen kvůli zajímavému pasivnímu příjmu, který lze vybudovat s poměrně malými vstupními náklady, ale zejména proto, že jsem si uvědomil, že MLM ve své podstatě odráží školu života. MLM rozvíjí potenciál lidí tím, že učí, jak být lepším člověkem ve všech ohledech. Člověk na sobě musí stále pracovat, učit se, aby mohl být vzorem pro celou skupinu. No řekněte, dá se této výzvě odolat? Jaké jiné podnikání nabízí tolik věcí, jak se něco nového naučit, jak se realizovat a být užitečný pro ostatní?
Dnes je už spousta lidí na prodejce „alergická.“ Zvoní nám u domu, telefonují nám na soukromá čísla, někteří se neštítí podvést seniory. Zřejmě i proto jste se už jistě i vy setkal s názory, že síťový marketing je jen „pračka na peníze“. Jak s těmito názory bojujete?
Já s názory jiných lidí nebojuji – nemá to smysl. Hledám lidi, se kterými je možné vést rozhovor na bázi rovnocenné diskuze opírající se o racionální argumenty a zdravý selský rozum. Pokud narazím na člověka, který nemá otevřenou mysl a není ochotný si vyslechnout názor někoho jiného, pak mu popřeji mnoho úspěchu a komunikaci slušnou formou ukončím. Lidé si často pletou seriózní síťový marketing s nelegálními pyramidovými hrami, protože tomu nerozumí a mají málo informací. Moje jednoduchá rada, jak se nespálit, zní: Pokud má společnost produkt, který byste si byli ochotni koupit i v případě, že by vám firma nevyplatila žádnou provizi, pak se pravděpodobně nemáte čeho obávat. Co se týká neetických prodejců, kteří se neštítí podvést seniory, tak na ty jsem také velmi alergický a podle mě se jedná o hyenismus toho nejsilnějšího kalibru. Proto na jednu stranu kvituji, že byl do médií uvolněn, dnes už dobře známý, dokument s názvem „Šmejdi“, aby se tento problém začal více potírat, ale na druhou stranu je mi velmi líto seriózních firem, které dělali přímý prodej eticky a správně, jak se má. Že je informací mezi lidmi stále málo dokazuje i fakt, že někdy si dokonce lidé pletou klasický přímý prodej se síťovým marketingem, jako takovým.
Co vám vaše podnikání nejvíce dalo, a co, naopak, vzalo?
Naučil jsem se empatii, která dříve nebyla mojí silnou stránkou a v tomto podnikání patří k důležitým vlastnostem vedoucího. To je právě na této činnosti to krásné, každý máme od přírody nějaké vlohy, nějaké nadání anebo naopak to, co nám nejde, co nám chybí. Pokud ale člověk chce vážně něčeho dosáhnout, či se zlepšit v čemkoliv, pak má možnost teď a tady. Jak říká náš pan majitel Vladimír Drozd – můžeme mít výsledky, nebo výmluvy, oboje mít nelze. A tím se řídím nejen v podnikání. Negativa v tom nevidím žádná. Víte, lidé často říkají, že podnikáním úplně ztratili čas na rodinu, ale i tohle se mi podařilo vyřešit docela šalamounsky. Moje manželka je mi velkou oporou ve všem, co dělám. A to je také důvod, proč se společnému podnikání věnujeme oba dva. Pokud pracujete společně s partnerem, pak máte vyhráno. Když můžete mít milovanou osobu vždy nablízku, překonáte všechny překážky a vzhledem k tomu, že se i domů pozdě v noci vracíte společně, není důvod k žádným pochybnostem…
Proč jste se rozhodl zastupovat právě značku Ramissio? Čím vás její produkty oslovily?
U mě to byla na začátku jednoznačně sympatie ke kustovnici čínské. Právě Goji byl ten produkt, který mě přímo přivedl ke společnosti Ramissio. Dříve jsem působil v jiné zahraniční společnosti, která měla sice téže produkt, avšak její podnikatelský záměr bohužel nedopadl dobře. Když se toto stalo, potřeboval jsem zákazníkům zajistit Goji z jiného zdroje a vůbec jsem v té době netušil, že to bude zároveň i pokračování naší dříve započaté obchodní činnosti. Nedokázal jsem si totiž představit, že bych spolupracovníky v mé staré skupině nutil do jiného klíčového produktu. Proto pro mě Ramissio byla jediná varianta, jak dále setrvat v podnikání MLM. Rovněž nesmím zapomenout zmínit velký vliv tehdejších spolupracovníků, kteří mne v tomto rozhodnutí a těžkých dobách podporovali – děkuji vám!
Miliardář Warren Buffett měl obchodní nadání už od útlého dětství. Ve věku šesti let začal prodávat plechovky s oblíbeným americkým nápojem. Kdy jste v sobě objevil obchodního ducha vy?
Já jsem právě nikdy nebyl moc dobrý obchodník a komunikace s lidmi, nebo vystupování na veřejnosti, mi činily nesmírné potíže. Zkušenost, která mi s tímto do jisté míry trošku pomohla, byla praxe ve finančním poradenství, kdy jsem musel poprvé vystoupit ze své komfortní zóny. Ve chvíli, kdy jsem ale začal pochybovat o tom, že dělám pro klienta vždy to nejlepší, tak jsem se rozhodl, že toto už dál nemohu dělat a udělal jsem obrat o 180 stupňů. Skočil jsem rovnýma nohama do MLM podnikání ve Wellness. Právě proto, že nejsem moc dobrý prodejce, ale jde mi spíš o učení lidí, věnuji se tvorbě sítě. To je činnost, která mě baví a naplňuje. Nabíjí mě každý, byť sebemenší úspěch každého člověka v naší skupině, a jsem připravený a odhodlaný pomáhat všem, kteří o to budou stát, jak jen to půjde.
Byznys pro 21. století. Kopni do té bedny. To je jen slabý odvar z řady děl, které se věnují MLM a osobnímu rozvoji. Takový Donald Trump denně čte různé časopisy, knihy a magazíny. Udržujete se i vy pravidelně v „obrazu?“
Nepochybně. To je absolutně bez diskuze. Všechny tyto knihy mají pro nás nedocenitelnou hodnotu. Naše podnikání je o rozvíjení našeho vlastního potenciálu, abychom následně, jako správní vedoucí, pomohli rozvíjet potenciál dalších lidí. Všechny tyto knihy jsou naší nezbytnou mentální potravou. Pokud by se lídrovi, či vedoucímu stalo, že přestane pracovat sám na sobě, bude tím brzdit i rozvoj své skupiny – to je zákon MLM. Proto neustále hltám, všechny cenné zdroje informací a jsem vždy šťastný, pokud se o nějakou myšlenku mohu podělit v naší síti, nebo něco z toho aplikovat do praxe. Často, když nakupujeme v obchodním centru, rád se vytrácím do knihkupectví a dychtivě zjišťuji, zda nevyšel nějaký nový titul v oblasti MLM. Manželka mě někdy hubuje, že ty knihy již doma zabírají příliš mnoho místa, ale říká to s úsměvem, protože ví, že je to pro nás důležité. Upozorním ale na jednu věc – nepřehánějte studium na úkor praxe. Praxe a čin je to, co musí následovat po přečtení každé takové knihy.
Zmíněného Warrena Buffetta v jeho kariéře nejvíce ovlivnil jeho učitel Benjamin Graham. Kdo nejvíce ovlivnil vás?
U mě to rozhodně nebyl pouze jeden člověk – těch lidí bylo a je u mě dokonce několik. Ať už jde o velké světové lídry jiných MLM společností, nebo i o vedoucí v projektu RAMISSIO, protože každý jeden z nich je pro mě inspirací v nějakém ohledu. Každý má své klady a zápory, ostatně stejně jako já. Na všem se ale dá pracovat a nejjednodušší je učit se od lidí, kterými jste obklopeni. Jsem rád, že díky nim mám upřímnou zpětnou vazbu, na které mi velmi záleží. Někdy se negativní zpětná vazba neposlouchá jednoduše, ale i ta je lepší, než žádná. Okamžitě víte, že jste udělali chybu a to není ostuda – chybovat je lidské. Problém ovšem nastane, pokud svoji chybu neumíte uznat a přijmout za ní zodpovědnost. Pokud mám ještě něco dodat k tomu pozitivnímu ovlivňování tak jsou to všechny knihy, od těchto autorů, které doporučuji: Randy Gage, Robert Kiyosaki, Donald Trump, Jonn C. Maxwell a další…
Jaká forma prodeje bude podle vás v budoucnu nejúčinnější? Někteří tvrdí, že díky internetu časem zanikne klasický „kamenný“ prodej.
Slovo prodej bude do budoucna vnímáno stále více negativně z důvodů rostoucího přetlaku nabídek nad poptávkami a nevalnou ekonomickou situací mnoha lidí. Svět se zrychluje, odbourávají se mezičlánky, marže se snižují a jede se na objemy, takže ano, trend je takový, že výrobci budou pravděpodobně sami prodávat přímo a dokonce přes své vlastní e-shopy. Kamenné pobočky různých „přeprodejců“ se tedy mohou stát, u některých produktů, zbytečným a nerentabilním nákladem. Vedle prodeje online, tu však máme síťový marketing, který nabízí tzv. „pro-konsumentský“ systém. Ten zákazníkovi nenabízí pouze produkt, ale ještě něco navíc. V MLM uživatel konzumuje produkt, a pokud je spokojen, doporučí produkt dál a systém ho nějakou formou, za jeho aktivitu, odmění. Tvorba obratu formou doporučení zajišťuje a bude dál zajišťovat ty nejlepší výsledky, a bude mnohem účinnější než pasivní prodej on-line. Koneckonců sledujte i ty nejúspěšnější investory světa, do čeho investují. Například Warren Buffett, nejúspěšnější investor všech dob, když koupil množinu několika MLM společností, tak řekl, že to byl ten nejlepší obchod, jaký kdy udělal. Do dalších MLM společností nadále investuje určitě i proto, že se také domnívá, že v osobním doporučování je budoucnost.
Při vaší práci je nepochybně nevyhnutné věřit si a mít odvahu. Tyto vlastnosti ale člověk nezíská z ničeho nic, rodí se v něm postupně. Je těžké pro vás bylo osvojit si je?
Možná to bude znít, že trošku přeháním, ale řekl bych to asi takto: Často není až tolik důležité co přesně řeknete, ale jak to řeknete. Tím nechci říct, že si můžeme dovolit lhát, uvádět nepřesné informace, nebo neříkat vše podstatné – to v žádném případě! Vždy pouze celou pravdu – to bychom měli v MLM uzákonit a bylo by krásné, kdyby se tím každý řídil. Chtěl jsem tou větou říct hlavně to, že váš tzv. postoj je to, co ve velkém procentu ovlivňuje úspěch či neúspěch. Odvahu a důvěru v sebe samotného si nejlépe osvojíte tím, že se v první řadě ztotožníte a identifikuje se značkou projektu, pro který pracujete a vyzkoušíte výrobky na vlastní kůži! Pokud to neuděláte, nikdy nezískáte pevný postoj v tom smyslu, že si budete věřit. A že děláte dobrou věc nejen pro sebe, ale i pro ostatní. A jak je známo, lidé jakoukoli nejistotu prostě vycítí. Proto nemá smysl posunovat jakoukoliv příležitost či produkt dál, pokud nemáte absolutně jasno, že to je etické, prospěšné, výhodné a pozitivní pro všechny. Až budete věřit v dobrotu věci, které se věnujete, zhluboka se nadechněte a mluvte s ostatními jasně, klidně, srozumitelně a s pokorou. Dejte velký pozor, ať sebedůvěru nezaměníte za aroganci!
Jaké jsou vaše sny a cíle? Kde se vidíte, řekněme, ta dvacet nebo třicet let?
Za dvacet let vidím jednotlivé státy Evropy, spojené do jedné jediné celistvé rodiny s názvem Ramissio. Bude to doba, kdy už bude tento projekt globální značkou, která pomůže milionům lidí s tím nejcennějším, co mají – s jejich zdravím a dalším milionům lidí pomůže od finanční propasti ke spokojenému, pohodovému, kvalitnímu životu a důstojnému stáří. Jsem přesvědčen, že s produkty, systémem a majitelem, kterého máme, můžeme postavit jednu z největších spotřebitelských sítí nejen v srdci Evropy, ale klidně i dál, na světových trzích.
Většina lidí chce být úspěšná, ale mnozí bohužel nemají odvahu něco ve svém životě změnit. Vždy přemýšlejí, „proč to, nebo ono“ nepůjde. Co byste jim poradil?
Aby jim strach z neúspěchu nikdy nebránil vyniknout v tom, co je baví, v čem jsou dobří, a co chtějí dělat. Snít není špatné. Zkuste to. Zahoďte aspoň na chvíli všechny trable za hlavu, zavřete oči a přemýšlejte o svém ideálním světě. Čemu byste se chtěli věnovat? Čím byste
chtěli být? Co vás opravdu baví, naplňuje a těší? Už to víte? Pokud je ten pocit velmi silný a vy cítíte spalující touhu udělat změnu, pak odhoďte všechny obavy – nemyslete negativně. Snažte se myslet na to, jak byste se cítili, kdybyste už uspěli. Tyto pocity zasejte do svého podvědomí a vaše činy se budou řídit podle toho. S tímto postojem dojdete až do svého cíle! A že na cestě budou překážky? To je nějaký problém? Děkujte za překážky! Těšte se na komplikace – otočte a změňte svoje myšlení. Těšte se na komplikace, protože jakmile vymyslíte, jak je zdoláte, budete mnohem silnější než předtím.
„Negativizmus je ta lehčí cesta, cesta líných,“ tak zní jedno z mott miliardáře Donalda Trumpa, jehož společnosti také fungují na principu MLM. Jaké je to vaše?
Pokud nebudeme počítat naše firemní, které se mi moc líbí, cituji: „Kdo následuje slunce, nechává stín za sebou…“, pak je to určitě třeba: „Per aspera ad astra – Přes překážky ke hvězdám“, ale líbí se mi i klasika: „Bez práce nejsou koláče“ – to přece krásně vystihuje network-marketing jako takový, protože ve slově Network je právě slovo WORK – tedy „práce“ od které, jakýkoliv úspěch začíná.
Petra Srstková