Obchod či prodej. V některých sociálních kruzích sprostá slova, v jiných kruzích slova důležitá a naopak vítána. Co dělí ty, kteří obchod milují a ty, kteří ho proklínají? Proč ho někteří nechtějí dělat?
1. Strach
Strach z neúspěchu či u některých dokonce z úspěchu je základním parametrem, proč lidé nechtějí prodávat nebo neprodávají. Strach z odmítnutí nebo z toho, co si ostatní o nás pomyslí, nás často parazituje.
„Překážky jsou nezbytné pro úspěch. V prodeji, stejně jako ve všech ostatních oblastech, přichází vítězství až po mnoha bojích a nespočtu překážek.“ Og Mondino
2. Zrcadlo
Obchod je našim perfektním zrcadlem. Zrcadlí nejenom to, jak nás bere naše okolí, jak si nás naše okolí váží a nakolik považuje naše názory za důležité, ale především to, jak vnímáme sami sebe a nakolik jsme se sebou ztotožněni.
Obchod je důležitým zrcadlem, zpětnou vazbou, ceňme si ho!
3. Hodnota / cena
Je nespočet obchodníků, kteří pracují od nevidím do nevidím a přitom nosí domů podprůměrnou „výplatu“. Čím to je? Pojďme se zamyslet:
- Jak skutečně hodnotím sám sebe (ne jak si myslím, že se hodnotím)?
- Nakolik se cením? Čeho si na sobě cením?
- Proč by si Vás ostatní měli cenit více než se ceníte Vy sami?
4. Prodej myšlenek
Mnoho lidí tvrdí: „já bych nic prodávat nemohl„. Jak je to v životě? Obchod je o prodeji myšlenek a je v každé části našeho života ať už chceme nebo ne. Manželka prodává manželovi myšlenku, že při dovolené u moře by si jistě dobře odpočinuli. Otec prodává myšlenku svému synovi, že je dobré mít patřičné vzdělání v podobě vysoké školy.
Může být tedy užitečné tuto dovednost umět?
„90 % prodeje je přesvědčení a 10 % přesvědčování.“ Shiv Khera
5. Prosperita
Při jednání s klientem myslíte více na sebe nebo na jeho potřeby? Chtěli byste jednat s člověkem, který ve Vás „vidí“ peníze? Uvědomme si, že obchod je o uspokojování potřeb zákazníka. Ty Vaše přijdou poté.
„Jsou obchodníci, kteří se velmi namáhají, aby zvýšili svůj zisk. Měli by mnohem větší úspěch, kdyby se namáhali také přemýšlením, jak zvýšit zisky svých obchodních přátel a vydělávat s nimi. Z obchodu, který přináší prospěch jen nám, vyklube se nakonec ztráta i pro nás.“ Tomáš Baťa
Suma sumárum
Obchod je dobrým nástrojem pro osobní růst. Zpětná vazba pro růst je nezbytná a v obchodě ji zažijete požehnaně 🙂
„Pokud nemůžete létat, utíkejte. Nemůžete-li utíkat, jděte. Pokud nemůžete ani jít, pak se plazte. Ale hlavně stále udržujte pohyb vpřed.“ Martin Luther King
Autor článku: Lucie Cieslarová
2 Comments
Moc dobře napsané, ať děláme cokoli, je to o nás….
Děkuji Iveto 🙂