Kdyby Tomáš Lukavec nebyl Čech, mohl by klidně bydlet někde v banánové republice – jeho vzdělávací kampaň Banán za Milión nyní válcuje český a slovenský internet. Dokázal nám, že umí prodat banán za 190 tisíc korun, nyní ho čeká ale větší výzva, naučit české a slovenské podnikatele, jak správně budovat osobní značku, která přitahuje lidi.
Nebudu začínat formalitami, pojďme rovnou k věci – jak se dá využít budování osobní značky v síťovém marketingu?
Dá se využít podstatným způsobem. Síťový marketing stojí více než kterýkoliv mně dosud známý model podnikání na individualismu a vysoké míře flexibility na trhu. Čím zručnější a nápaditější, čím výraznější a zároveň důvěryhodnější jste, o to větší vás podle mne čeká úspěch v MLM. Mnoho lidí, kteří vstoupí do síťového marketingu, očekává rychlé výsledky a věří, že se stanou v krátké chvíli špičkami na trhu. Pokud budujete a pečujete o své jméno v síťovém marketingu konzistentně a se zápalem pro věc, víte, že úspěch se nedostavuje lusknutím prstu. Ovšem když se dostaví, stojí to za to a jen tak se na vás nezapomene.
Můžete nám uvést nějaký konkrétní případ z praxe, kdy budování osobní značky pomohlo Vašemu klientovi uspět v síťovém marketingu? Jaké konkrétní kroky jste s klientem podnikl?
Například s Markem Dzirasou jsme řešili rozšíření jeho portfolia, aby se jeho značka dostala více do běžných domácností a aby i lidé s rodinami měli příležitost čerpat z jeho studnice poznání. Vznikla tak DVD série 4 energie, které se prodávají po stovkách kusů.
V nedávné době jsem konzultoval velikou a úspěšnou kampaň Andyho Winsona, která běžela online v ČR a na Slovensku. Andy je skvělý kouč a dokáže lidi doslova transformovat před vašima očima. Ovšem v technikách, které předává, opomenul vyprávět trochu svůj osobní příběh. A tak se s ním lidé hůře ztotožňovali na osobní úrovni. Všiml jsem si toho a upozornil ho, že jeho značka začíná postrádat jasnou identitu, ačkoliv předává neuvěřitelné nástroje osobního rozvoje. Vzal si mou konzultaci k srdci a aplikoval do svého byznysu. Dnes je to pro mě jedna z nejrychleji a nejkomplexněji rostoucích značek na trhu osobního rozvoje.
S Pavlem Říhou jsme například překvapili účastníky slovenského Inner Winner festivalu mlčením. Pavel, namísto 90 minutové přednáky, mlčel. Chtěli jsme tak demonstrovat informační přesycení, kterým lidé trpí a nemají tak příležitost naslouchat tlukotu svého srdce. Z akce vznikl virální záznam. Video se stalo fenoménem a během prvního dne shlédlo více jako 5tis. lidí. Dostali jsme stovky děkovných emailů. Naším cílem bylo v rámci jeho značky propojit jeho vystoupení se světem internetu, kde je jeho zázemí. Zároveň jsme ho chtěli odlišit a zároveň zprostředkovat lidem hodnotný obsah v podobě jejich vnitřního vítěze. Dalších příběhů bych měl desítky či stovky…
Jakých největších chyb se dopouštějí podnikatelé při budování osobní značky?
Často se snaží transformovat svou osobu v něco, co nejsou. Používají líbivé slogany, barvy, sebeprezentaci, techniky prodeje, které si přečtou v knihách či zaslechnou na semináři a podlehnou zdání, že to je to, co jim zaručí úspěch. Nejúspěšnější značky nejsou líbivé značky, ale značky se silným příběhem a autenticitou. Tím narážím snad na další chybu. Podnikatelé neznají, nevěří či vůbec nechápou svůj osobní příběh. A tak ho zákonitě ani neumí vyprávět svému okolí. Věnují příliš času prodeji, nikoliv motivům. Podívejte se někdy na film Forest Gump – ten nikdy neprodával, ale vždy od něho všichni koupili.
Právě startuje Vaše vzdělávací kampaň Banán za milión, můžete prozradit našim čtenářům na co se mohou těšit?
Účastníci zdarma otestují svou osobní značku, odhalí prostředí, které je pro ně přirozené, stabilizují svůj kariérní růst, odhalí tajemství nejúspěšnějších značek a pochopí, v čem spočívá jejich jedinečnost a nenahraditelnost na trhu.
Co by měl každý správný podnikatel udělat ještě dnes, aby si vybudoval respektované jméno, které prodává?
Každý podnikatel by měl dát svému jménu význam a měl by ho přestat prodávat.
Děkuji za rozhovor a přeji mnoho zralých banánů v online tréninku Banán za Milión!
1 Comment
Ano, souhlasím, že Tomáš Lukavec má pravdu. Chce to změnu. I proto se dnes objevují články stylu: Proč obchodní zástupci už tak neprodávají? Je to snad krizí? Ne, není to krizí. Je to právě tím neosobním přístupem lidí. Jsem velmi zvědavá, jak bude kampaň dále pokračovat…:-)