Na úvod vám chci poděkovat za Vaše reakce k předchozím článkům a položit dvě otázky.
- Jak na Vás působí neosobní strojové volání?
- Máte Vy sami vlastní styl, nebo jste jen další kopie něčího manuálu?
Je všeobecně známo, že při telefonování má hlas asi 12% a postoj 88% vlivu na samotné volání.
Telefonování a komunikaci studuji v praxi několik let a musím říci, že jen malá část populace naslouchá svému tělu a snaží se u volání myslet. Praxe je často taková, že nováček dostane unifikovaný manuál a při snaze vyhovět jeho tónu tvrdě přebíjí vlastní osobnost. Jaký může být výsledek?
Představte si, že Vás jako leváka někdo nutí jíst pravou rukou!? Nutí Vás nosit manžestráky, přestože jste zvyklí nosit džíny. Chodíte rychle, ale musíte jít poooomaaaaaluuuuu. Každý zásah do Vaší osobnosti se odráží i v postoji. A ten je v telefonu slyšet!
Nemám nic proti manuálům, je to výborná věc, ale má sloužit jako inspirace, nikoliv dogma!
Stále se i teď setkávám s lidmi, kteří volají striktně dle manuálu i několik let, ale pořád se v tom necítí dobře. A já se jim nedivím.
Mění se doba, mění se klienti a zákonitě se musí měnit i styl oslovování. Vše se vyvíjí, ale manuály zůstávají.
Top nejhorších vět, které můžete slyšet (a v tom horším případě sami vyslovit):
- „Ahoj, mám pro tebe skvělou příležitost. Nemůžu Ti říct o co se jedná, až na osobní schůzce!“
Tohle efektivně fungovalo před lety, kdy na trhu nebylo tolik nabídek jako dnes.
- „Jak by se Vám líbilo ušetřit 12.000 na daních?“
Poradci nabízí portfolia se zaměřením na úsporu a daňové výhody pro klienta. Sází na složité nic neříkající názvy, aby vypadali důležitě a navnadili klienta díky jeho neznalosti.
Ptáte se: Co mám tedy říkat?
Uklidním Vás, není podstatné CO, ale JAK to řeknete. Nenechte si dál nesmyslně blokovat svou mysl tím, že budete říkat slova, která se vám nelíbí a skutečnosti, kterým sami nevěříte a nerozumíte. Jediné čeho docílíte bude odpor k volání.
Víte, která obložená bageta je nejlepší?
Ta Vaše! Bageta je jako kostra telefonátu a náplň dodáváte dle Vaší osobnosti. Ano, základ telefonátu musí být pevně dán a je vesměs stále stejný, universální. Nikoliv však obsah. To, co skutečně dělá bagetu bagetou je právě její náplň.
Náplň tvoří Váš postoj a je ovlivněn několika faktory:
- Víra v daný byznys. Víra je motor. Z vlastní zkušenosti říkám, že tam kde jsem pevně věřil, jsem vždy dosáhl výsledku. Pokud nevěřím při sebemenšínámitce řeknu „OK, v pohodě“ a nesnažím se dál vést komunikaci.
- Vědomí toho, co chci říct. Vždy se bavte o věcech, kterým rozumíte. Pokud si nejste jisti svým sdělením, výrazně tím ovlivníte svůj postoj.
- Cíl a styl telefonátu. Základní, ale podceňovaná věc, kterou díky stresu zapomínáme. Někdy stačí jen změnit styl a může Vás to pozitivně nakoupnout…
O co méně textu, o to více činu!
Víc hlav víc ví. I ti nejlepší sportovci mají osobního trenéra, právě proto, aby získali další úhel pohledu, aby je někdo naváděl na správnou cestu a nenechal zklouznout do hlubin. Máte-li pocit, že Vám telefonát nesedí, nebo máte malou úspěšnost, napište mi na e-mail Vaše telefonní číslo. Zavolám Vám, poslechnu si Váš telefonát a ZDARMA poskytnu zpětnou vazbu.
1 Comment
Souhlasím. Telefonování má být příjemné. S jistou dávkou elegance, energie, rozhodnosti. Telefonní scénáře jsou vhodné pro prvních několik dní, ale pak, jakmile se člověk více odhodlá, má začít sám za sebe.