Znáte také ten nepříjemný pocit, když máte mluvit na veřejnosti nebo ukázat marketingový plán více lidem najednou? Srdce vám bije jak o závod, polévá vás studený pot, dochází vám dech a jdou na vás mdloby. V tu chvíli byste nejraději dělali cokoliv jiného, jen ne mluvit před lidma!
Osobně znám ten pocit velmi dobře! Mluvení na veřejnosti patří k mým nejméně oblíbeným činnostem.
Nejsem ten typ člověka jako např. Miroslav Donutil, který když vletí na scénu, tak jdou všichni dokolen. Nemám ani tak sexy mozek jako Jiří, abych udivoval publikum různými znalostmi a nevypadám ani jako Alain Delon za mlada, aby má pouhá přítomnost v místnosti omračovala zúčastněné.
Jsem obyčejný muž, který má rád výzvy a jednou z těch největších je právě mluvení na veřejnosti.
Chcete-li být úspěšní v síťovém marketingu, pak se bez mluvení na veřejnosti neobejdete. Ať už jde o ukazování marketingových plánů v obývácích před pár lidmi, pořádání online webináře pro stovku zájemců nebo rečnění před vyprodanou halou, vždy jdete s kůží na trh.
Možná jste se z úvodu článku dovtípili, že jsem založením introvert. Ale díky přesvědčivému mluvení na veřejnosti se mi podařilo získat si respekt obecenstva a uzavřít velké obchody. Když to zvládnu já, pak vy hravě také! Věřte mi 🙂
V tomto příspěvku se chci s vámi podělit o několik neotřelých tipů, které mi v mém podnikání pomáhají překonávat strach z mluvení na veřejnosti a dosahovat nadstandardních zisků.
1. Posilujte své sebevědomí
Mluvení na veřejnosti souvisí se zdravým sebevědomím. Pokud ho máte nízké, těžko se vám bude předstupovat před obecenstvo. Kdysi dávno vždy, když jsem někam přišel, jsem byl co nejvíce nenápadný, aby si mě všimlo co nejméně lidí a já se nemusel s nikým bavit. Dnes když někam příjdu, velmi hlasitě pozdravím, aby si mě všichni všimli! Toto jednoduché a velmi efektivní cvičení mi pomáhá zdravě zvyšovat sebevědomí. Provádějte ho také a každý den. Budete sami překvapeni, jak vaše sebevědomí poroste.
2. Mějte téma pod kontrolou
Máte-li mluvit o nějakém tématu, prokažte jeho vynikající znalost od A až do Z. Přečtěte si tři nejprodávanější knihy na trhu, které se k tématu vztahují. Navštivte jeden odborný seminář a projděte jedním online kurzem. Nejlepší znalost tématu ovšem docílíte tak, pokud máte téma prakticky zmáknuté – tzn. že jsou za vámi vidět konkrétní výsledky! Výborná znalost tématu odbourává účinně trému. Jste na vaší půdě. Cítíte se jako ryba ve vodě. Nejste student u zkoušky. Jste profesor. Nic vás nemuže zaskočit, ani převapit.
3. Buďte nadšení
Nadšení prodává. Jste-li zapáleni pro věc, máte z půlky vyhráno! Proto je velmi důležité, aby téma, o kterém muvíte, bylo vaší srdeční záležitostí. Jak by se vám mluvilo např. o dojivosti krav v Dolních Kotěhůlkách? Nic moc, že?! Jak říká kolega Marian: „zamiloval jsi se?“. Pokud ano, pak vám nestojí nic v cestě!
4. Štestí přeje připraveným
Neznám pravdivejší přísloví. Před každou prezentací nebo řečněním se vždy pečlivě připravte. Doporučuji udělat si myšlenkovou mapu, která vám pomůže utřídit si myšlenky a zkoncentrovat se na to důležité. Z myšlenkové mapy pak už jednoduše v bodech sestavíte program vaší prezentace. Při samotné prezentaci nic nečtěte. Můžete mít po ruce malý papírek s klíčovými hesly obsahu prezentace a kdybyste se náhodou zapomněli, sem a tam do něj nahlédněte.
5. Vizualizujte si úspěch
Vždy, když přijímám nějakou výzvu, vizualizuji si sám sebe v dané situaci tak, jak bych si přál, aby ideálně proběhla. Toto je velmi mocné cvičení, které, pokud pravidelně provádíte vám zaručeně přinese úspěch. Představujte si, jak stojíte uvolněně na pódiu před lidmi, kteří se nemohou dočkat, až promluvíte. Čekají pouze na vás, lační po informacích, které jim s lehkostí hollywoodského herce naservírujete. Mluvíte plynule, sršíte vtipem a posluchači se ve vaší přítomnosti cítí velmi uvolněně…
Vymyslete si vlastní vizualizace a každý den před spaním a ráno po probuzení je provádějte. Až přijde onen den D, uvidíte, že vše proběhne přesně tak hladce, jak jste si to ve vaší mysli představovali!
A protože jsem profesionál a beru své podnikání vážně, přihlásil jsem se navíc do online Akademie rétoriky, kterou vede ostřílená lektorka a známá herečka Jitka Sedláčková. Ať si každý říká co chce jsme v byznyse, který stojí a zároveň padá na lidech, proto bychom se měli naučit, jak mezi sebou efektivně komunikovat.
» Prozkoumat Akademii rétoriky
Řečnění je také jedna z nejlépe placených činností na světě. Ať už bude pořádat placený seminář nebo ukazovat širšímu publiku marketingový plán, mluvení na veřejnosti vám vždy přinese nadstandardní zisky v hotovosti nebo v podobě nově registrovaných obchodních partnerů do vašeho podnikání!
Žijte dlouho a blaze!
Jan