Otázka za balík peněz, jejíž vyřčením jako byste píchli do vosího hnízda. Internetové diskuze jsou plné. Argumenty padají na obou stranách. Tam kde chybí fakta, nastupují emoce. Kde ale hledat pravdu, pokud vůbec nějaká existuje?
Dlouho jsem přemýšlel, zda tento příspěvek vůbec napíši. Nakonec jsem se rozhodl, že ano. Pokusím se odpovědět na otázku a porovnat tradiční a online MLM. Při psaní článku vycházím z vlastní zkušenosti, z veřejně dostupných zdrojů (hlavně internet) a ze zkušenosti ostatních networkerů.
Kritéria, dle kterých budu oba typy porovnávat, patří ke klíčovým komponentům každé dobré MLM společnosti: produkty, vzdělávací systém a systém práce. A nemohu opomenout jejich vztah v závislosti na tolik drahocenný čas a peníze.
Produkty
Tradiční mlm
Tradiční MLM společnosti obchodují s fyzickými produkty, zejména se spotřebním zbožím jako jsou doplňky stravy, kosmetika a potřeby pro domácnost. Produkty opakované spotřeby jsou v tomto segmentu velice oblíbené. Díky vysoké kvalitě zaručují MLM společnostem a jejich distributorům stálý obrat a příjem. Firmy musí držet krok s nejnovějšími trendy, protože konkurence v tomto segmentu je obrovská. Pokud jedna společnost zaspí, předběhne je druhá s nějakým inovativním řešením. Fyzické produkty jsou spojeny s náklady na dopravu, osobním doporučením a doručením produktu do rukou zákazníka. Tradiční společnosti většinou zakazují prodej produktů online.
Online mlm
Online MLM společnosti obchodují se specializovanými digitálními produkty např: marketingový software, software pro podporu podnikání, vzdělávací kurzy, atd. Jde o tzv. software as a service (software jako služba), kdy koncový zákazník, ale i distributor platí pravidelný měsíční poplatek za užívání online produktu. Tyto produkty jsou ihned ke stažení po provedení platby online. Tak jako fyzické produkty vyžadují online produkty určité specifické prodejní schopnosti na internetu známé jako internetový marketing.
V době, kdy internet zažívá obrovský boom, si stále většina populace čistí každý den zuby, myje se mýdlem, užívá kosmetiku a doplňky stravy. Tyto typy produktů mají své pevné místo na trhu a budou se hojně využívat i do budoucna.
Vzdělávací systém
Tradiční MLM
Školící systém má charakter pravidelných živých setkání – od menších týdenních až po velké měsíční semináře. účastníci těchto akcí musí pravidelně cestovat tam, kde se školení koná. Někteří takhle pravidelně cestují přes celou republiku, mnohdy i do zahraničí. Školení jsou nepovinná.
Online MLM
Menší školení probíhají formou konferenčních hovorů např. přes skype nebo jiný komunikační software. Velká např. výroční školení se pořádají živě. Tyto velké živé konference bývají většinou ve Spojených státech, ze kterých tyto mladé technologické firmy pocházejí. Školení jsou nepovinná.
Školení přes internet šetří distributorovi tolik drahocenný čas a peníze. Navíc si školení může nahrát a kdykoliv si ho znovu pustit.
Systém získávání obchodních partnerů
Proces náboru v těchto mlm společnostech funguje takto:
Tradiční MLM
Sepsání seznamu jmen o nejméně 200 lidech
Telefonické kontaktování a domlouvání schůzky
Schůzka – prezentace příležitosti
Následná schůzka – odpovědi na otázky, produktové show
účast na semináři
Online MLM
Rozesílání kontaktních emailů
účast na online prezentacích
Tří-stranné konferenční hovory
Online inzerce
Blogování
Diskutování na forech, sociálních sítích, atd.
Při prospektování jde o získávání relevantních kontaktů pro mlm byznys. Klasická tradiční cesta funguje, ale z hlediska efektivity není ideální. Stejně funguje prospektování online, ale bez důkladné znalosti internetového marketingu zde distributor neuspěje.
Čas a peníze
Tradiční MLM
Dle výše uvedených bodů, které jsem porovnával, musí networker vyvinout nemalé úsilí, aby uspěl. To může být zpravidla jak časově tak i finančně náročné. Záleží na tom, co od podnikání očekává.
Online MLM
Online podnikání umožňuje šetřit náklady i čas. Splňuje všechna kritéria na automatizaci byznysu.
Konečný verdikt
Jak vidíte, nejde jednoznačně říci, že ten či onen typ společnosti je lepší než ten druhý. Každý má své výhody i nevýhody. A mnozí z vás by jich našli na obou stranách desítky ne-li stovky. Všichni ti, kteří chtějí nezaujatě získat odpověd na tuto otázku, musí jít k samotné podstatě věci. A tím je koncept MLM – síla sítě.
Odpověď na tolik diskutovanou otázku jsem nakonec nalezl v citátu, který řekl Ralph Waldo Emerson:
„Postupů může být milion a ještě nějaké další, ale principů je pouze několik. Člověk, který se řídí principy, si může úspěšně volit vlastní postupy. Člověk, který zkouší různé postupy a ignoruje principy, se nevyhnutelně dostane do problémů.“
A co se týče mě, nejlépe mi vyhovuje MLM podnikání, které propojuje tradiční postupy a internet.
1 Comment
Souhlasím s Vámi, Jane,
nejlépe je propojit oba přístupy.
Stojím-li pouze na jedné straně, obhajuji dogma a dogmata jen sotva kdy vedou k něčemu, co můžeme nazvat život bez hranic.
Každý podnikatel (ten v MLM či networkmarketingu) by měl dělat marketing. Web či blog je ideální pomůcka. Ale stejně je potřeba naučit se komunikovat s lidmi, je potřeba leadershipu a mnoho věcí, které už byly zvládnuty při klasickém budování MLM ofline formou.
Zlatá střední cesta – využít výhod obou způsobů, je ta nejlepší…
Hezký den