Dobrá prezentace, nebo projev musí mít také dobrý začátek. Na získání pozornosti posluchačů totiž máte jen pár vteřin, které byste neměli promarnit představováním nebo zdvořilostními frázemi, jako:
Vítám Vás u dnešní porady správních členů…“ – Nuda že?
Pojďme se na to podívat z jiného úhlu.
Začněte tak, abyste okamžitě zaujali. Nevíte si rady? Já ráda navštěvuji server openforum.com, který doporučuje následující tipy. Zde jsou pro Vás v češtině.
Zaujměte
(Dobré, když Vás někdo představí, jak jste úžasný a dobrý a tím publikum přesvědčí, že jste hvězda, decentně samozřejmě).
Vy: Jistě mnoho z Vás sní o úspěchu, o penězích, o životní lásce…Chcete být taky tak úspěšní jako já? Tak to teď dávejte pořádně pozor! Podělím se s Vámi o … /Přiblížím Vám, jak na to…
Vyvraťte obecně platnou pravdu
Začněte citovat nějaké „pravdy“, hned obratem provokativně vysvětlete, že to ve skutečnosti žádná pravda není.
(Například můžete zmínit hned nejčastější “obecně platnou pravdu“, Pyramida v MLM a hned to vyvrátit otázkami a poukázat, že vlastně všichni žijeme v pyramidě. Pyramida je všude kolem nás, chcete-li.)
Použijte řečnické otázky
Připravte si sérii řečnických otázek, které se vztahují k vašemu tématu, a položte je všechny najednou hned v úvodu. (Jaké máte očekávání od dnešní schůzky? Co byste se chtěl (a) dovědět?)
Připravte si zajímavý citát
Měl by být stručný a úderný, nejlépe z úst některého významného lídra, nebo osobnosti.
(Lepší, než předpovídat budoucnost, je vytvořit ji. – Bill Gates)
Překvapte šokujícím sdělením
Předložte překvapivou statistiku nebo jiný dokument, který zdůrazní závažnost tématu. Můžete se také zeptat na spokojenost klientů v práci.
(Baví Vás vaše práce? Máte jistotu, že o práci nepřijdete? Je Vaše platové ohodnocení hodno Vašemu úsilí?)
Připomeňte historii
Pokud je v historii vašeho tématu skutečně zajímavý moment, vycházejte právě z tohoto momentu. (Můžete připomenout kupříkladu začátky MLM s pašeráky a alkoholem v USA.)
Přimějte publikum, aby si něco představilo
Slovo „představit si“ má velmi silný emoční potenciál. Zamyslete se tedy, co by si posluchači měli představit hned v úvodu vaší řeči. (Představte si situaci, kdy říkáte svému šéfovi:,, Myslím, že nemáte dostatek prostředků, abyste si mě mohl dále dovolit! Přeji krásný den, šéfe.“) Líbilo by se Vám to?
Použijte „hlášky“ z filmů
Inspirujte se ve snímcích (zvláště komediích), které jsou všeobecně známé a lidé je běžně citují v každodenním životě. Navíc tím odlehčíte situaci, v lehce humornou. Pamatujte si. Lidé, se kterými se smějete, si Vás zapamatují mnohem lépe a navíc k Vám připojí hezkou zkušenost.
Probuďte v publiku zvědavost
Zkuste začít například tím, že řeknete, že byste se rádi přiznali k něčemu ze své minulosti. Popište určitou svou zkušenost, z níž jste se poučili a která má souvislost s tím, o čem budete mluvit.
Vytvořte vlastní citát
Začněte některým známým citátem, který upravíte podle své vlastní zkušenosti.
Citujte přísloví
Najděte zajímavé přísloví, které publikum nezná. Ideální jsou přísloví z dalekých kultur.
(Ke psaní musí být tři věci: pero, inkoust a rozum. – Bengálské přísloví)
Popište hypotetickou situaci
Zkuste začít otázkou, co by se stalo, kdyby… jste vyhráli milión
… jste dostali svou životní šanci něco změnit..
Vyprávějte příběh
Posluchače mnohem více zaujme příběh než výčet nějakých faktů. Měl by to však být krátký příběh ze života, který v sobě ponese určité poučení. Příběhy táhnou a lidé si je pamatují daleko lépe, než nějaké nudné fakta.
Představování
Nepředstavujte se hned z kraje, ale až poté, kdy je něčím zaujmete.
(Vím, jak vydělat obrovský balík peněz a dosahovat vyšších cílů. Mé jméno je Lucie Smolková a moc ráda se s Vámi dnes podělím o cenné rady, které Vám budou ku prospěchu a posunou Vás dále…) No řekněte, pamatovali byste si mě? 🙂
Na závěr bych chtěla celý článek shrnout. Věřím, že Vás některé tipy zaujaly více, jiné méně. Vyberte si pro Vás ty nejlepší a použijte je. Jsou totiž věci, které už nelze vrátit, jako první dojem.
Jinak budete působit, jako leader a jinak jako nepřipravený nováček. Mě osobně se velmi líbí následující čtyři body a mám za to, že celé MLM je právě s těmito body spjato.
Jsou věci, které už nevrátíte:
- Slovo, které jste řekli
- Čas, který uplynul
- Důvěru, kterou jste ztratili
- Příležitost, kterou jste prošvihli
Proto, připravte se před schůzkou pečlivě, budete klidní a jistí.
Teď to bude pro Vás mnohem snadnější.
Přeji krásný den.
Smolková Lucie
Zdroj: OPEN Forum openforum.com
(americký server sdružující komunitu malých a středních podnikatelů)
1 Comment
Týjo, tenhle text je fakt pěkný, moje sestra miluje tyhlety věci, tak jí o tom budu informovat.